Zink och sex

Zink är viktigt för över 300 olika enzymer i kroppen, och en låg nivå kan kopplas till förlust av sexlust.

Som vi kommer att titta på i den här artikeln är det zink som gör det möjligt för mannen att producera testosteron, det viktigaste könshormonet för sexlust, kroppshår, djup röst och starka muskler.

Zink är ett viktigt mineral som finns i hela kroppen och som bland annat också säkerställer att immunsystemet och ämnesomsättningen fungerar korrekt.

Zink och sex 

Brist på styrka och lust är ett vanligt sexuellt problem. Under de senaste åren har man dock sett att problemet kan bero på zinkbrist och att låga nivåer av testosteron kan leda till erektionsproblem.

En studie på unga män från 1996 visade ett tydligt samband mellan zink och testosteronnivåer. Deltagarna fick en kost som bestod av väldigt lite zink och utvecklade gradvis en betydande zinkbrist. Samtidigt sågs att testosteronnivån i kroppen sjönk med nästan 75 procent efter 20 veckor på en diet med låg zink.

I samma studie tittade de även på på zinktillskott hos äldre män. Slutsatsen var att testosteronnivåerna mer eller mindre fördubblades med hjälp av zinkintag.
Deltagarna i studien fick 459 umol (30mg) med zink. T8 innehåller 20 mg zink.

Zink och testosteron: Vad är sammanhanget?

Det exakta sammanhanget mellan zink och testosteron är inte känd, men mineralet verkar påverka cellerna i testiklarna som producerar testosteron. På detta sätt hjälper zink till att upprätthålla normala nivåer av testosteron i blodet.

Så zink är absolut nödvändigt för kroppen, både för celldelning och för att immunsystemet ska fungera optimalt. Det är också zink som, med hjälp av enzymer, bryter ner mat och andra näringsämnen i kroppen.

Zink finns i vissa livsmedel, men också i kosttillskott.

Eftersom zink påverkar dina testosteronnivåer kan det också ha en viktig funktion för att upprätthålla normal sexlust. Detta beror på att libido och testosteronnivåer är nära kopplade.

Den allvarligaste konsekvensen av zinkbrist är minskad tillväxt och utveckling.

Zink i kroppen

Kroppen kan inte producera zink själv, så det är viktigt att tillsätta zink via kosten eller via ett kosttillskott.

Du hittar mycket zink i animaliska proteiner som kött, fisk, ägg och mejeriprodukter.

Goda källor till zink: 

  • Ostron
  • Nötkött
  • Krabba
  • Frukostblandningar
  • Bröd 
  • Fläsk
  • Bönor
  • Kyckling
  • Yoghurt
  • Nötter
  • Havregryn
  • Kosttillskott

Rekommenderat dagligt intag

För vuxna män är rekommenderad daglig dos med zink 9 mg, medans för kvinnor är det 7 mg. 

Kosttillskott med zink

T8 täcker din dagliga dos av zink, liksom magnesium och vitamin B6: Det enklaste och snabbaste sättet att bibehålla testosteronnivåerna.

Zink bidrar inte bara till att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet, immunsystemets normala funktion, men även till normal fruktbarhet och reproduktionsförmåga. Magnesium och vitamin B6 bidrar till att minska trötthet och utmattning.

Prova T8 i 60 dagar

50% RABATT – ENDAST 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.

Ingen förskottsbetalning

Inga köpförpliktelser

14 dagars ångerrätt

Gratis frakt