Testosteron tar vara på det fina du har

Energi, styrka, muskelmassa, sexlust. Allt beror på din testosteronnivå. För när du tappar testosteron tappar du även förmågan till att bygga muskler, får mindre energi och vad som händer med sexlusten orkar du inte ens tänka på en gång. 

Och detta upplever alla män med åldern.

Från att du fyller 35 tappar du nämligen hela 1 procent testosteron om året. Detta är starten på det vi kallar för mannens övergångsålder, och upplevs som svår för många. 

Tiden förändrar allt

Både kropp och humör ändrar sig: Kilona kan till exempel plötsligt börja lägga sig runt magen. Många blir nedstämda och upplever humörsvängningar, och de allra flesta upplever att träningen inte har den samma effekten som innan – det blir svårare att bygga och behålla muskelmassan.

Många av de saker vi förknippar med oss ​​själva som män förändras sakta men säkert. Och det kan vara både deprimerande och frustrerande att se dig själv förändras. Att de saker man inte vill förlora, plötsligt börjar försvinna med åldern, att kroppen inte längre fungerar, och lyckas göra det man vill.

Har du fortfarande lust till att älska?

Ett av de mest känsliga ämnena kring testosteronbrist är vad det gör med vår sexlust och förmågan att prestera bra i ett förhållande. Det finns många som med åldern kämpar med lusten, och ofta ligger nyckeln till detta i testosteronbrist:

En vanlig orsak till låg sexlust är att hormonerna är i obalans. Hormoner är kemiska budbärare i kroppen som har en rad nyckelfunktioner för sömnkvalitet, ämnesomsättning, humör – och ditt sexliv. För män är det särskilt testosteronbrist som kan vara orsaken till brist på lust.

Men som tur är finns det sätt att hjälpa ditt testosteron långt upp i åldern och då handlar det i första hand om kost och träning.

Du behöver orka att ta hand om de viktiga sakerna

Träning är nyckeln till att upprätthålla kroppens testosteronnivåer under större delen av livet, och vissa metoder är mer effektiva än andra. Övningar som bygger muskler och behåller vikten är de mest effektiva: Muskelmassa producerar testosteron, och man har även hittat ett tydligt samband mellan övervikt och låga testosteronnivåer i kroppen.

Läs mer om testosteron och träning här:

Så tränar du för att öka ditt testosteron!

Sen gäller det att äta rätt: Det finns en mängd matvaror som ger dig kraft, energi och potens. Får du i dig råvaror som ostron, spenat, ägg, tonfisk eller bönor ger du kroppen alla förutsättningar för att upprätthålla en sund testosteronnivå i många, många år.

Den allra säkraste källan

Men om du vill vara säker på att kroppen garanterat får i sig näringsämnen som den behöver för hälsosamma teststeronvärden, bör du även använda rätt kosttillskott.

T8 täcker din dagliga dos med zink, magnesium och vitamin B6 och är det enklaste sättet att upprätthålla testosteronnivån på: Du får energi och lust till att ta vara på kroppen igen, och mer överskott och lust i relationen

Så tar du vara på det fina du har.

* Zink bidrar till att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet och normal fruktbarhet och reproduktionsförmåga. Terminalia Chebula bidrar till att upprätthålla en stark libido. Magnesium bidrar till normal muskelfunktion.