Sex anledningar till att äta magnesium

Magnesium styr över 300 processer i kroppen och är avgörande för energi, muskelfunktion och för att minska trötthet och utmattning. 

Kombinationen av zink och magnesium kallas ZMA – och det kan du läsa mer om här.

Magnesium i kroppen 

Men dagligt intag av magnesium är inte bara viktigt för energi och muskelfunktion:

1. Magnesium är viktigt för att prestera som bäst under träning 

Du har omkring 20 gram magnesium i kroppen, och hälften befinner sig i skelettet och lite mindre än hälften i musklerna. 

Om du tränar kan du behöva 10-20% mer magnesium beroende på typ av träningsaktivitet.

I en studie upplevde till exempel volleyballspelare som tog 250 mg magnesium varje dag en förbättring i hopp- och armrörelser.

2. Viktigt för god benhälsa

Tillsammans med kalcium är magnesium viktigt för en sund benhälsa, så som att upprätthålla en normal benstomme.

3. Viktigt för att hantera stress

Forskning visar att magnesium har en påverkan på nervsystemets normala funktion och kan bidra till att minska stresshormonerna i kroppen.

4. Viktigt för hjärtat och kretsloppet

Magnesium är nödvändigt för nerv- och muskelimpulser är särskilt viktigt för muskelfunktionen i hjärtat. Magnesium är en elektrolyt och elektrolyter är mineraler som kroppen behöver för att nerv- och muskelfunktionerna ska fungera optimalt.

5. Magnesium spelar en viktig roll för tänderna

Magnesium hjälper kroppen med att absorbera kalcium och kan stärka tandemaljen och förhindra hål. Magnesium är viktigt för både skelettet och tänderna.

6. Bidrar till att minska trötthet och utmattning

Magnesium har påverkan på energinivåerna och kan minska trötthet och utmattning. Magnesium påverkar på mer än 300 av enzymerna i kroppen och brist på detta viktiga mineral kan leda till att kroppen inte fungerar optimalt.

Symptomer på magnesiumbrist 

  • Minskad matlust
  • Illamående
  • Trötthet och utmattning
  • Muskelkramper
  • Domningar, stickningar i armar och ben
  • Personligheten förändras
  • Onormal hjärtrytm

Magnesium i mat

Magnesium finns i de flesta matvaror, men bra källor är speciellt potatis, grönsaker, mejeriprodukter, kött och fisk. 

Magnesium och testosteron

T8 täcker din dagliga dos av magnesium, samt zink och vitamin B6: Det enklaste och snabbaste sättet att bibehålla testosteronnivåerna.

Zink hjälper till att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet, magnesium och vitamin B6 hjälper till att minska trötthet och utmattning. Magnesium bidrar också till elektrolytbalansen, normal energiomsättning, normal nervsystemfunktion, normal muskelfunktion, normal proteinsyntes, normal psykologisk funktion, bibehåller normala ben och tänder och spelar en roll i celldelningsprocessen.

Prova T8 i 60 dagar

50% RABATT – ENDAST 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.

Ingen förskottsbetalning

Inga köpförpliktelser

14 dagars ångerrätt

Gratis frakt