Så tränar du för att öka ditt testosteron!

Visste du att det sätt du tränar har stor effekt på testosteronnivåerna, eller att vissa träningsmetoder faktiskt kan sänka dina nivåer? Såhär tränar man för att få mer testosteron och får ut den största möjliga effekten av kosttillskottet T8.

Träning är nyckeln till att upprätthålla och öka kroppens testosteronnivåer under hela livet, men vissa metoder är mer effektiva än andra. Övningar som bygger muskler och bibehåller vikten är de mest effektiva: muskelmassa producerar testosteron, och en tydlig koppling har hittats mellan fetma och låga testosteronnivåer i kroppen.

Tyngre vikter

Forskning visar att tyngre lyftövningar är det mest effektiva sättet att öka testosteron. När muskelmassan ökar, så ökar kroppens förmåga att producera testosteron. Kör två set med tre till fem repetitioner med nästan 100 procents ansträngning på de stora muskelgrupperna som quadriceps, vadmuskler, hamstrings och axlar: Genom att stärka hela kroppen undviker du skador och ökar även din ämnesomsättning.

Intervallträning med hög intensitet

Intervallträning har också en dokumenterad effekt på testosteronnivåerna om den bibehålls med hög intensitet, och vissa studier visar att en viloperiod på en till två minuter mellan sessionerna har störst effekt.

Lyft vikter i 30-45 minuter två eller tre gånger i veckan. De andra dagarna kör du intervall och korta träningspass med hög intensitet. Träning på eftermiddagen och kvällen är mest effektivt för att öka testosteronet, medan träning på morgonen sätter igång kroppens ämnesomsättning. Du får ett optimalt resultat med träningspass på morgonen och tyngre styrketräning senare på dagen.

Undvik dessa övningarna!

Om du tränar för att få mer testosteron bör du undvika krävande uthållighetsövningar som att springa eller cykla i timmar. De som tränar hög uthållighet har ofta mer kortisol i kroppen, vilket har motsatt effekt av testosteron. Uthållighetsträning kan också bryta ner muskelvävnaden.

Men det betyder inte att uthållighetsträning är ohälsosam. Måttliga mängder på cirka 30 minuter fem dagar i veckan tar hand om din hjärthälsa, utan att starta igång produktionen av kortisol.

T8 ger dig en kickstart

Men om du redan har låga testosteronnivåer är det extra svårt att hitta energi och överskott för att komma igång med all denna träningen. Dagligt intag av T8 förser kroppen med zink som hjälper till att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet samt magnesium och vitamin B6 vilket hjälper till att minska trötthet och utmattning. Efter en kort tids användning kan du börja märka att du får mer energi, lust och överskott till att träna. Det är en bra början på, och blir goda vanor.

Få en kickstart på träningen nu! Beställ ditt första paket med T8, och kom igång med träningen.