Fenugreek: Kolla in alla hälsofördelar!

Fenugreek, eller så kallat “bockhornsklöver” på svenska, är en vanlig ingrediens i indiska rätter och tas ofta som tillskott. I denna artikeln kan du läsa allt du behöver att veta om fenugreek.

Fenugreek (Trigonella foenum-graecum L.) är en växt på cirka en till en och en halv meter som har gröna blad och små vita blommor som innehåller små, gyllenbruna frön.

Denna mycket speciella växt har några mycket speciella hälsofördelar, och kan bidra till:

  1. Att stötta normal glukos i blodet
  2. Att upprätthålla en normal blodsockernivå
  3. Normal glukosnivå

Interesserad av att gå in på djupet på bockhornsklöver?

Då bör du läsa:

Beneficial effects of fenugreek glycoside supplementation in male subjects during resistance training: A randomized controlled pilot study

*T8 innehåller 200 mg fenugreek. I studien användes det 600 mg fenugreek.

Näringsinnehåll

1 matsked (det vill säga 11,1 gram) hela bockhornsklöverfrön innehåller 35 kalorier och flera viktiga näringsämnen:

  • Fiber: 3 gram
  • Protein: 3 gram
  • Kolhydrater: 6 gram
  • Fett: 1 gram
  • Järn: 20% av dagsvärdet (DV)
  • Mangan: 7% av DV
  • Magnesium: 5% av DV

Källa: Healthline

Sammanfattning:

Bockhornsklöverfrön har en hälsosam näringsprofil, som innehåller en bra mängd fiber och mineraler, inklusive järn och magnesium. 

fenugreek t8

Kan bidra till att kontrollera blodsockernivå

Fenugreek verkar kunna hjälpa till med metaboliska tillstånd, så som ändringar i blodsockernivån.

Det kan verka som att fenugreek påverkar blodsockret. (1) (2) (3)

I en studie tog personer som hade problem med blodsockret 50 gram fenugreekfrö-pulver till lunch och till middag. Efter 10 dagar upplevde deltagarna bättre blodsockernivåer och minskning av LDL (dåligt kolesterol). 

Det kan tyckas att bockhornsklöver spelar en viktig roll när det kommer till att reglera insulinfunktionen. Som sagt, effekterna som ses i studier med bockhornsklöver-pulver eller frön kan delvis bero på högt fiberinnehåll.

Källa: Forskningsrapport

Andra hälsomässiga fördelar med fenugreek:

Bockhornsklöver har använts för att behandla en mängd olika tillstånd. Men dessa är inte lika väldokumenterade som dessa påståenden:

  1. Stötta normal glukos i blodet
  2. Bidra till att upprätthålla en normal blodsockernivå som del av en hälsosam livsstil
  3. Bidra till normal glukosnivå

Men enligt Healthline har bockhornsklöver använts till:

  1. Att reglera aptitkontroll (1) (2) (3)

2. Kolesterolnivå (indikerar att bockhornsklöver kan sänka kolesterol och triglyceridnivåer) (1) (2)

Så till den stora frågan. Hur använder du fenugreek (bockhornsklöver)?

Du hittar fenugreek som en essentiell ingrediens i många kosttillskott. Till exempel innehåller kosttillskottet T8:

200 mg fenugreek

Den rekommenderade mängden beror på vilken typ av kosttillskott du väljer. 

I den stora studien som vi hänvisade till i början (Beneficial effects of fenugreek glycoside supplementation in male subjects during resistance training: A randomized controlled pilot study) användes det 300 mg fenugreek 2 X dagligen.

Det är en dos som motsvarar 6 tabletter med T8!

Hur tar man kosttillskott?

Kosttillskott rekommenderas att ta innan eller tillsammans med måltid. Eftersom denna örten har god effekt på blodsocker, kan det vara bra att kombinera T8 med dagens högsta kolhydrat-måltid. Alltså en måltid som består av mycket kolhydrater. 

PS! Följ alltid doseringsanvisningarna på etiketten! Rådfråga en vårdpersonal om du känner dig osäker.

Dagligt intag av T8 förser kroppen med zink som bidrar till att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet samt magnesium och vitamin B6 som bidrar till att minska trötthet och utmattning. Magnesium bidrar till normal energiomsättning, normal muskelfunktion, och till normal psykologisk funktion.
200 mg Terminalia chebula bidrar till att upprätthålla en stark libido.

fenugreek hvordan ta kosttilskudd