Dessa 6 tips kan öka din förbränning

Det är lätt att bli irriterad på sin smala kompis som kan äta allt utan att det syns. Den goda nyheten är att du KAN öka din ämnesomsättning. Här får du knepen som leder dig till högre förbränning och närmare sixpack.

Skillnaden mellan er två ligger i kroppens viloförbränning. Du måste själv jobba riktigt hårt för att förbränna fett eftersom du har låg ämnesomsättning, medan han från naturens sida förbränner mer utan den stora ansträngningen.

Lyckligtvis kan du öka din förbränning med 7 enkla steg. Men låt oss först se på vad som påverkar förbränningen. 

Vad påverkar förbränningen?

Förbränning handlar om hur snabbt din kropp klarar av att bryta ner näringsämnen i maten för att frigöra energi. Detta kallas även för ämnesomsättningen. Vi pratar om den energin som används för att hålla igång vitala funktioner, så som kroppstemperatur. 

Detta är en process som beror på ett antal faktorer, såsom ålder, kön, kroppsfett, muskelmassa, aktivitetsnivå och gener.

Till exempel kommer en man på 70 kilo som tillbringar större delen av dagen helt i vila, ha en daglig konsumtion på cirka 1650 kcal.

Du kan öka din förbränning genom att öka din aktivitetsnivå. Samtidigt, ju mer muskelmassa du har, desto mer energi använder din kropp. Detta beror på att muskler har en högre ämnesomsättning än fettvävnad.

Så hur ökar du din förbränning?

6 tips för att öka förbränningen

1. ÄT MER PROTEIN: Det har varit vanligt att rekommendera 0,5 gram protein per kilo kroppsvikt för att bibehålla kroppens muskelmassa. Men har du några kilo för mycket bör du sikta på att få i dig 1.2–1.5 g per kilo kroppsvikt.

2. DRICK VATTEN: Att dricka vatten är smart om du vill gå ner i vikt. Om du dricker ett glas eller två när du vaknar, hjälper du kroppen att spola ut gifter samtidigt som du ökar din ämnesomsättning. Inte minst bidrar vatten till att minska aptiten och ditt kaloriintag. En halv liter vatten kan öka förbränningen i minst en timme efteråt, och fördelarna är särskilt stora om vattnet du dricker är kallt.

Bedre forbrenning
Extra muskelmassa bidrar till att öka din förbränning med fler kalorier.

3. BYGGA MUSKLER: Ett kilo muskelmassa förbränner omkring 12-13 kcal om dagen i vila. Som jämförelse förbränner fett cirka fyra kcal om dagen. Lägger du på dig tre kilo muskelmassa förbränner du cirka 40 kcal extra per dag.

4. FYSISK AKTIVITET: Aerob träning ger dig inga stora muskler, men det kan öka din ämnesomsättning i timmarna efter passet. Högintensiv träning ger också en extra boost till din vilokondition än träning med låg eller måttlig intensitet. 

5. ÄT ETT MELLANMÅL: Det kan löna sig att äta små mellanmål för att hålla vikten nere. Flera studier visar att de som tar sig tid till ett mellanmål äter mindre vid nästa måltid.

6. GRÖNT TE: Grönt te bidrar till metabolism, som sen bidrar till viktkontroll. Studier visar att gruppen som drack grönt te tappade i snitt 0,2 till 3,5 kilo mer än dem som inte drack te över en period på 12 veckor.

Hur får du sixpack?

Tyvärr finns det inga träningsmetoder som fokuserar på att minska fett på vissa kroppsdelar. Därför kan du inte bara fokusera på fettet som täcker de nedre magmusklerna för att få ett synligt sixpack. Ditt enda alternativ är att gradvis förbränna fett från HELA kroppen. Och den ännu värre nyheten är att magfett oftast är det sista som försvinner – och det första som kommer tillbaka.

Så exakt hur lång tid det tar innan magfettet försvinner beror på så många faktorer. Bland annat hur många kilo du går ner, hur mycket du tränar och din kost.

Läs också: Så blir du av med ölmagen

Men lyckas du minska ditt kaloriintag med 500 kalorier om dagen, samtidigt som du förbränner 500 kalorier om dagen, kan du som tumregel räkna med att gå ner 0,5 kilo i veckan. Det motsvarar 2 kilo i månaden.

Med tiden kommer fettet som täcker dina magmuskler att försvinna – i takt med att fett försvinner någon annanstans på din kropp. Och vill du dessutom ha lite magmuskler att visa upp så är det en bra idé att träna magmusklerna 2 till 4 gånger i veckan.

Fyll på med bra näringsämnen

Dagligt intag av T8 ger kroppen zink som bidrar till att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet samt magnesium och vitamin B6 som bidrar till att minska trötthet och utmattning. Magnesium bidrar till normal energiomsättning, normal muskelfunktion, och till normal psykologisk funktion. Terminalia chebula kan bidra till att upprätthålla en stark libido.

Prova T8 i 60 dagar

50% RABATT – ENDAST 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med information kopplat till ditt personnummer, där du läser mer om abonnemanget och villkoren innan du beställer. Du beställer ingenting nu.